← Gå tillbaka
Publicerades:
January 19, 2024

Ekonomi och redovisning - Så hanterar du en obetald faktura

Att balansera likviditeten som företagare kan vara utmanande, och det blir ännu mer komplicerat när kunder inte betalar sina fakturor i tid. Vi förstår att det här kan vara frustrerande, och därför vill vi erbjuda dig några konkreta tips och råd för att hantera situationen på bästa sätt.

Välj rätt kunder

Att undvika en obetald faktura börjar redan vid kundvalet. Gör noggranna undersökningar av potentiella kunder och använd information från allabolag.se samt kreditupplysningsföretag som Skatteverket och Kronofogden för att få en klar bild av deras ekonomiska ställning. Har företaget aktiva skulder eller betalningsanmärkningar hos Kronofogden innebär det ofta en risk att göra affärer med dessa kunder.

Fakturera i tid

Fakturera så snart tjänsten är utförd eller produkten levererad. Ju snabbare du skickar fakturan, desto snabbare kan du få betalt. Det kan också vara lättare för kunden som ska betala att planera sina utgifter om fakturan kommer i anslutning till utförd tjänst. 

Kommunikation med kunden

Om en faktura förblir obetald är det viktigt att ta kontakt med kunden innan du väljer att skicka ett inkassokrav. Lyft luren och fråga om anledningen till att du inte får betalt. Ibland kan det vara enkla missförstånd eller ekonomiska utmaningar som kan lösas genom att erbjuda alternativa betalningsplaner. 

Betalningspåminnelse och inkassokrav

Skicka en vänligt formulerad betalningspåminnelse så fort betalningen försenas. Om detta inte leder till betalning, överväg att skicka ett inkassobrev. Många gånger kan situationen lösas med en öppen kommunikation med kunden men i vissa fall krävs vidare åtgärder, t ex genom att skicka fakturan till ett inkassobolag för att driva in skulden. Här samarbetar vi med vår partner, Inkasso Marginalen, för att säkerställa att du får den professionella hjälp du behöver för att du ska kunna få in dina pengar.

Betalningsföreläggande och betalningsanmärkning

Det finns inga regler kring hur många krav eller påminnelser du behöver skicka innan du har rätt att ta hjälp och ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Detta steg kan dock påverka din affärsrelation och leda till betalningsanmärkning för kunden. Innan du går vidare, överväg noga konsekvenserna och rådgör med vår partner Inkasso Marginalen om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Kontakta oss för konkreta råd

Vi förstår att varje situation är unik och kan kräva skräddarsydda lösningar. Därför erbjuder vi dig att kontakta oss på Knyta och vår partner, Inkasso Marginalen, för att bland annat få konkreta råd och stöd i ekonomiska frågor. Tillsammans med din redovisningskonsult kan vi skapa en effektiv faktureringsrutin som minskar risken för kundförluster och skapar trygghet för din verksamhet. Vi hjälper dig även med en rad tjänster inom redovisning och ekonomistyrning för att du ska lyckas med ditt företagande.

Vi finns här för att stödja dig genom varje steg i processen och värnar om att du ska kunna bevara dina kundrelationer. Kontakta oss idag och låt oss gemensamt se över hur du kan hantera dina obetalda fakturor för att säkerställa en sund och hållbar ekonomi för ditt företag. 

Vill du veta mer om vad vår partner Inkasso Marginalen kan hjälpa dig med?

Anastasia Wihlner
Auktoriserad redovisningskonsult 

Fler nyheter och artiklar

Vi använder cookies för att samla in data till oss och våra samarbetspartners. Genom detta kan annonsering som sker till dig anpassas och vi kan analysera hur sajten används